Kyllä elämä osaa olla epäreilua - nimittäin koulutuksen sekä työelämän suhteen. Itse olen tässä viimeiset kaksi hakukautta ryssinyt aika mallikkaasti kouluunpääsyn, joten olen vietellyt laiskan pummin elämää koska töitäkään ei ole herunut. Eikä kyse tosiaan ole siitä, etten olisi yrittänyt, mutta jokaiseen työpaikkaan hakiessa minulle on vilkuteltu punaista valoa. Tässä teille syitä :

1. Minulla ei ole koulutusta millekkään alalle, koska olen YLIOPPILAS vuosimallia 2010 kevät. Olipa hienoa käydä lukio, kun töitä ei heru edes siwan kassalta tai siivousfirmoilta(jotka nekin hakevat siivoukseen kouluttautuneita ihmisiä MITÄ VITTUA). Lisäksi en saanut työttömyyskorvausta, koska ammatinpuutteen vuoksi jouduin viiden kuukauden karenssiin.

2. Minulla ei ole kokemusta. Kertokaa miten hitossa nuori ihminen voi saada työkokemusta, kun ei pääse mihinkään töihin? Korostan ei mihinkään. 

3. Minulla ei ole suhteita. Suurin osa tuttavistani pääsi suoraan koulun loputtua töihin, mutta oikeastaan täysin suhteiden kautta.

4. Asun tällä hetkellä 13km tämän kaupungin keskustasta, eikä minulla ole autoa. Ei täältä kovin helposti mihkään liikuta - mutta onnekseni olen pian muuttamassa hieman isompaan kaupunkiin, jossa työtarjonnan olettaisin olevan hieman varteenotettavampaa.

5. Virastotädit ovat perseestä.

 

Olen siis selkeästi paska työntekijä näiden asioiden tiimoilta. Sehän ei ratkaise mitään, että olen ilmaissut olevani nopea oppimaan, ahkera, työni ja tehtäväni huolella tekevä, vastuullinen, sosiaalinen ja ihmisten ilmoilla usein hymy herkässä oleva nuori neitokainen. Ei, enhän minä kelpaa edes siivoamaan baarin vessoja. KIITTI VAAN!

 

Inhoan myös tämän hyvinvointivaltion virastoja, niiden työntekijöitä, päättäjiä sekä ihmeellisiä byrokratiakönttejä. En ymmärrä miksei suomalainen, lukion käynyt terve nuori nainen saa paljolti paskaakaan tukea pystyäkseen elämään edes hieman paremmin kuin pelkällä makaroonilla. Siinä makaroonia suuhun mättäessä on mukava katsella kun naapuriin muuttaneet ulkomaalaiset ajelevat hienoilla uusilla autoilla pihaan ja bilettävät pitkin öitä ettei kukaan muu rapussa varmasti pysty nukkumaan. Töissä eivät näytä käyvän, mutta rahaa löytyy kyllä - kiitos Suomen valtion! Koita siinä sitten peitellä katkeraa makua suussa kun lisää makaroonien sekaan kilon aromisuolaa. Suomessa on melkoisen monta ihmistä/perhettä jotka elävät köyhyysrajoilla tai sen alapuolella - miksi siis ei pidetä huolta ensin oman maan kansalaisista, ennen kuin tänne otetaan holhottavaksi lukematonta määrää ulkomaalaisia?

 

Rakkain terveisin,

Yhteiskunnan Hylkiö :(